Winterse oefeningen bij 20 graden…


Wisselverwarming
Foto: ProRail



HomeWerk & studie • Blog
3 minuten leestijd

Winterse oefeningen bij 20 graden...

Gepubliceerd: Dinsdag 24 oktober 2017
Als treinverkeersleider heb je een veiligheidsfunctie. Er wordt van je verwacht dat je ten alle tijden de veiligheid bewaakt. Of het nou gaat om werkzaamheden, storingen of een rustige dienst. De veiligheid van machinisten, conducteurs, monteurs, hulpdiensten of omwonenden moet altijd je eerste prioriteit zijn. Om onze kennis op peil te houden hebben we meerdere malen per jaar herinstructie. Zo oefenen we zelfs in de zomer al voor de winter..
Als treinverkeersleider heb je vier keer per jaar herinstructie. Hierin wordt kennis opgehaald en worden wijzigingen in de werkwijze en ons handboek besproken. Naast deze herinstructie moeten we ook modules op de computer volgen. Een van de modules die nu gemaakt moet worden heeft als thema 'Wintermaatregelen'. Een module waarin alle procedures besproken worden, zodat we gewapend met kennis de winter in kunnen. Is een wissel bevroren of ondergesneeuwd, dan weet je meteen welke stappen je moet ondernemen. Net zoals elke andere module, moet ook deze ruim voldoende afgerond worden.
Image
Wisselverwarming vastgelegd met een warmtecamera - foto: ProRail
Simulatiedag
En dat is niet de enige herinstructie, want daarnaast hebben we ook jaarlijks een simulatiedag. Op deze dag ga je naar ‘ProRail Opleidingen’ met een senior treinverkeersleider en vier collega's van verschillende verkeersleidingsposten. Met z'n vieren bezet je allemaal een werkplek van de simulatiepost 'Groot Brabant'. De werkplekken zijn exact hetzelfde als de werkplekken op de posten. Logisch, want de plekken zijn tevens bedoeld als back-up voor onze verkeersleidingsposten. Zo kan elke post bij calamiteiten uitwijken naar ProRail Opleidingen in Utrecht om vanaf die plek het treinverkeer te regelen.
Tijdens een simulatie dag krijgt iedereen te maken met een calamiteit en een storing. Bijvoorbeeld bovenleiding naar beneden en een wisselstoring. Na elke calamiteit of storing wordt de simulator gepauzeerd en bespreken we de afhandeling. Ook de aanwezige senior en opleider geven hun feedback. Wat ging goed en wat kon beter. Kortom, zeer leerzaam.
Ken je plekje...
Mocht er een melding binnenkomen, dan is het van belang dat je ook bekend bent met de plaatselijke bijzonderheden. Hoe ziet jouw werkplek er buiten uit. Van waar tot waar moet ik ook de metroverkeersleiding waarschuwen bij spoorlopers. Wat zijn duidelijke herkenningspunten voor plaatsbepalingen. Om dit te weten, krijgen wij ook dagen om te 'baanvakken', buiten te kijken. We gaan zo'n dag bijvoorbeeld met machinisten mee.
Er wordt vanuit ProRail veel aan gedaan om ervoor te zorgen dat wij veilig kunnen werken. En heb je zelf behoefte aan extra instructie of een baanvak dag, dan kun je dit altijd aangeven. Zo kunnen wij met een gerust hart plaatsnemen achter de werkplek, de veiligheid waarborgen en storingen spoedig en goed oplossen.

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.