Treinstel laat wagon achter in het midden van de sporen


Rangeren
Foto: ProRail



HomeWerk & studie • Blog
3 minuten leestijd

Treinstel laat wagon achter in het midden van de sporen

Gepubliceerd: Maandag 28 augustus 2017
Afgelopen vrijdag had ik dienst op de werkplek Amsterdam Westzijde. Volgens het systeem had de sprinter naar Uitgeest bij vertrek een wagon achtergelaten in het midden van de sporen. Vrijwel onmogelijk, maar je mag er niet zomaar vanuit gaan dat het een storing is. Aannames kunnen in dit beroep levensgevaarlijk zijn en zijn daarom ten strengste verboden.
Het spoor bestaat niet uit één stuk, maar is opgedeeld in secties. Korte stukken spoor die treinen kunnen detecteren. Zo weet het systeem precies waar een trein rijdt. De secties worden gescheiden door ‘lassen’. Als deze lassen dichtslibben, ontstaat een onterechte spoorbezetting in onze systemen.
Indien mogelijk laten we bij een storing altijd het spoor schouwen door twee machinisten. De machinisten rijden hier voorzichtig naartoe en kijken of zij bijzonderheden zien op en aan het spoor. Na terugkoppeling weten wij precies hoe het spoor erbij ligt en of het daadwerkelijk gaat om een storing. Zo hoeven we geen aannames te doen.
Hoe kunnen lassen dichtslibben
Door het slijpen van de ijzeren wielen op het ijzeren spoor, komt er vuil en ijzerslijpsel vrij. Deze ijzerdeeltjes komen ook in de lassen terecht. Hoe meer treinen over het spoor rijden, hoe sneller een las dicht gaat slibben. Uiteindelijk zal dit leiden tot een storing.
Image
Foto: ProRail - Om storingen zoveel mogelijk te voorkomen worden lassen tijdens werkzaamheden schoongemaakt en opengeslepen.
Mocht er toch een storing ontstaan, dan moet er een storingsploeg bijkomen. Samen met de Decentraal Verkeersleiders ga je de afweging maken hoe snel de ploeg erbij moet komen. Dit is afhankelijk van de impact van de storing en de impact van het herstel op de dienstregeling.
Als treinen zonder vertraging ‘om de storing heen kunnen rijden’, dan kiezen we er vaak voor om de storing pas in de nacht te laten herstellen. Afgelopen vrijdag hadden we ervoor gekozen om na de spits een storingsploeg op te roepen. Rond 10:00 had de ploeg de ijzersplinters verwijderd. De storing was hersteld en we konden alle sporen weer zonder belemmering gebruiken.
Niet alleen reizigerstreinen...
Niet alleen reizigerstreinen passeren Amsterdam Centraal. Ook rijden er diverse goederentreinen door Amsterdam Centraal dwars door de reizigersdienst. Reizigerstreinen en goederentreinen mogen geen last hebben van elkaar. Een goede doorstroming van een goederentrein is ook erg belangrijk. Loopt een goederentrein vertraging op bij ons, dan verliest het zijn tijdslot (of treinpad). De trein wordt dan aan de kant gezet, totdat deze een nieuw tijdslot heeft gekregen. Dit is onwenselijk en brengt zowel ergernis als financiële gevolgen met zich mee. Daarom is het ook van groot belang om goederentreinen mee te nemen in de nieuwe planning.
Ondanks dat de plannerdienst geen veiligheidsfunctie is, vind ik het puzzelwerk wat erbij komt kijken voor de afwisseling erg leuk. Soms lukt het zelfs om vertraagde treinen zo in te plannen dat ze zonder vertraging kunnen vertrekken. Zo kun je ook als planner jouw steentje bijdragen aan de treindienst, blije reizigers en vervoerders.
Image

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.