‘Storing! Overweg 6.7 bij Diemen gestoord’


Diemen
Foto: ProRail / Google



HomeWerk & studie • Blog
2 minuten leestijd

‘Storing! Overweg 6.7 bij Diemen gestoord’

Gepubliceerd: Maandag 21 augustus 2017
Deze melding kwam kort geleden met een groot rood vlak op onze schermen te staan. Op de meeste verkeersleidingsposten is een storingsmelding van een overweg dagelijkse kost. Bij ons op de regionale post krijgen we dit bij hoge uitzondering.
Waarom? Dit komt omdat wij over de hele post maar vijf overwegen hebben. Eén daarvan is overweg 6.7 bij Diemen. Deze overweg is de afgelopen tijd helaas meerdere malen ‘gestoord’ geweest.
Safety first
Als wij deze storing binnen krijgen, sturen wij een alarmoproep naar de treinen in het gebied. We ‘verhinderen’ de overweg. Dit zorgt ervoor dat een trein niet zomaar een groen sein kan krijgen, zonder dat de machinist is geïnformeerd over de storing. Vanaf nu geven we ‘aanwijzingen’ af voor alle treinen die de overweg moeten passeren.
In de aanwijzing staat dat zij tijdig snelheid moeten verminderen tot maximaal 10 km/h. Dat zij een herhaald fluitsein moeten geven en stoppen indien de veiligheid van het verkeer dit vordert.
We vragen de eerste machinisten die over de gestoord overweg moeten rijden of zij kunnen zien wat er met de overweg aan de hand is. Aan de hand van hun bevindingen kunnen we bepalen of er een storingsploeg aangestuurd dient te worden.
We bellen de meldkamer spoor van ProRail. Zij kunnen eventueel een storingsploeg oproepen, maar belangrijker… Zij bellen ook meteen de hulpdiensten om door te geven dat er problemen zijn met de overweg. Zo weten politie, brandweer en ambulance dat zij een andere route moeten rijden.
Een speciaal type overweg
Het type overweg in Diemen is uniek en van Duitse makelij. Het beschikt over een radarbol. Het aantal overwegen van dit type is in Nederland op een hand te tellen. Omdat de overweg zo uniek is zijn onderdelen en technici bij storingen helaas soms niet op stel en sprong op de locatie. Daardoor kan een storing hier wat langer duren dan gebruikelijk.
De overweg wordt volledig afgedekt door spoorbomen, zowel voor het inrijdende als voor het uitrijdende verkeer. De radarbol detecteert objecten binnen de spoorbomen. Staat er nog een auto op de overweg, dan blijven de afleidende spoorbomen open staan. Dit om een vluchtweg te creëren voor het verkeer op de gesloten overweg. Alle rode lampen knipperen overigens wel, dus gevaarlijk is dit niet.
Er is destijds gekozen voor dit type, omdat de overweg erg veel verkeer moet verwerken. Er rijden niet alleen veel treinen, maar ook veel auto’s en fietsers. Het is namelijk de enige verbinding tussen het winkelcentrum en de woonwijken in Diemen Noord.
In de toekomst zal ProRail starten om de overweg bij Diemen te vervangen voor een tunnel. Dan behoren terugkerende storingen definitief tot het verleden.

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.