Hoe krijg je alle treinen langs het juiste perron op Amsterdam Centraal bij vertraging?


Amsterdam Centraal
Foto: ProRail



HomeWerk & studie • Blog
3 minuten leestijd

Hoe krijg je alle treinen langs het juiste perron op Amsterdam Centraal bij vertraging?

Gepubliceerd: Dinsdag 7 november 2017
Een defecte trein, agressie in de trein, weersomstandigheden, vandalisme, spoorlopers, suïcide en andere verstoringen: er zijn vele oorzaken te bedenken waardoor een trein vertraging op kan lopen. Op ons spoorwegnetwerk rijden dusdanig veel treinen dat 3 minuten vertraging al een complete treindienst kan verstoren. Tijd om te gaan plannen! Hoe doen we dat bij Amsterdam Centraal?
Amsterdam Centraal is opgedeeld in twee gebieden: Oost en West. De oostzijde loopt vanaf Watergraafsmeer, station Diemen en station Amsterdam Amstel tot en met de B-sporen op Amsterdam Centraal. De westzijde heeft alle A-sporen op Amsterdam Centraal onder zijn hoede.
Naast deze twee plekken heeft Amsterdam Centraal ook een planner. De plannerplek wordt bezet door een treinverkeersleider die de dienstregeling bewaakt en gaat herplannen bij conflicten. Bijvoorbeeld als twee treinen door vertraging tegelijkertijd op hetzelfde spoor binnen moeten komen.
Image
Foto: ProRail - Een sprinter van de NS langs het perron op Amsterdam Centraal
Flink puzzelen bij verstoorde treindienst
Ondanks de 15 sporen en 11 perrons, is het soms flink puzzelen om alle treinen snel en op tijd langs de perrons te krijgen of te laten vertrekken. Bij weinig tot geen vertraging in de treindienst, is er altijd wel plek. Bij een (ver)storing of calamiteit klopt de dienstregeling niet meer. Dan moet er best een hoop puzzelwerk verricht worden om alle treinen langs de perrons te krijgen.
Bij het herplannen willen we voorkomen dat reizigers van spoor 1 naar spoor 15 moeten lopen. We proberen zoveel mogelijk ‘cross platform’ te werken. Dat wil zeggen, we verplaatsen de aankomst en het vertrek van een trein naar de andere zijde van het perron. Daardoor hoeven de reizigers geen trappen af en op te lopen.
Dit lukt niet altijd. Vooral in de spits merk je dat bijna alle perronsporen continu bezet zijn. En heb je een leeg perronspoor gevonden, dan kun je niet zomaar een trein herplannen naar dat spoor. Het controleren van treinlengtes is essentieel. Komt de trein wel in z’n geheel langs het perron te staan als ik deze spoorafwijking maak? En sluit ik geen andere treinen op? Dit zijn een paar voorbeelden waar we rekening mee moeten houden.
Niet alleen reizigerstreinen...
Niet alleen reizigerstreinen passeren Amsterdam Centraal. Ook rijden er diverse goederentreinen door Amsterdam Centraal dwars door de reizigersdienst. Reizigerstreinen en goederentreinen mogen geen last hebben van elkaar. Een goede doorstroming van een goederentrein is ook erg belangrijk. Loopt een goederentrein vertraging op bij ons, dan verliest het zijn tijdslot (of treinpad). De trein wordt dan aan de kant gezet, totdat deze een nieuw tijdslot heeft gekregen. Dit is onwenselijk en brengt zowel ergernis als financiële gevolgen met zich mee. Daarom is het ook van groot belang om goederentreinen mee te nemen in de nieuwe planning.
Ondanks dat de plannerdienst geen veiligheidsfunctie is, vind ik het puzzelwerk wat erbij komt kijken voor de afwisseling erg leuk. Soms lukt het zelfs om vertraagde treinen zo in te plannen dat ze zonder vertraging kunnen vertrekken. Zo kun je ook als planner jouw steentje bijdragen aan de treindienst, blije reizigers en vervoerders.
Image

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.