Een scheur in het spoor


Foto's: ProRail



HomeWerk & studie • Blog
2 minuten leestijd

Een scheur in het spoor

Gepubliceerd: Maandag 25 september 2017
Het is maandag 7:00 en ik zit in de trein op weg naar huis. De reeks van 3 nachtdiensten zit erop en het weekend is begonnen.
Bij vertrek uit Amsterdam rijden we met de intercity over wissel 281/283A, het wissel dat ik twee uur daarvoor weer in dienst heb genomen na herstelwerkzaamheden. De meettrein had namelijk een dag eerder een scheurtje in het puntstuk (de rail) ontdekt. Het puntstuk is binnen 24 uur vervangen.
Image
Een scheur in het spoor, en dan?
Een scheurtje in een spoorstaaf kan gevaarlijk zijn. Doordat we wekelijks meettreinen hebben rijden, worden scheurtjes ruim op tijd ontdekt. Na het ontdekken, wordt het spoor binnen korte tijd geschouwd door een storingsploeg. Vaak al binnen twee uur. De storingsploeg bepaalt of het wissel nog veilig te berijden is en met welke maximum snelheid.
Als het wissel wordt afgekeurd, plaatsen we verhinderingen. Hierdoor kunnen we niet per ongeluk alsnog een trein over het wissel sturen.
Zit er een snelheidsbeperking op, dan geven we de machinist een aanwijzing 'snelheid begrenzen', voordat we het sein 'veilig' zetten. De machinist weet nu met welke maximum snelheid hij over het wissel mag rijden. Zo houden we met z'n allen het spoor veilig.
De veilige kant...
Oftewel, ook bij scheurtjes in het spoor hoef je je als reiziger geen zorgen te maken. Scheurtjes worden op tijd ontdekt en we werken altijd aan de veilige kant. Bij twijfel zullen we jouw trein dus nooit over dit stukje spoor laten rijden.

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.