Door rood rijden, omdat het niet anders kan..


Rood sein
Foto: ProRail



HomeWerk & studie • Blog
3 minuten leestijd

Door rood rijden, omdat het niet anders kan..

Gepubliceerd: Maandag 14 augustus 2017
Een machinist verzoeken om door rood te rijden. We vragen dit niet vaak, maar het kan gebeuren dat je een trein voorbij een rood sein ziet rijden met gepaste snelheid. Natuurlijk doen we dit alleen als het niet anders kan.
Om een sein te kunnen bedienen, moeten we rijwegen maken. Een rijweg is de routes die we een trein willen laten rijden. De rijweg moet aan een aantal veiligheidscriteriums voldoen welke het systeem controleert. Voldoet alles, dan worden de benodigde wissels in de juiste stand gelegd en wordt het sein bediend.
Sein ‘geel knipper’
Een van de eisen voor het instellen van een rijweg is dat er geen andere trein binnen deze in te stellen rijweg staat of kan komen. Een storing in het spoor wordt op dezelfde manier gedetecteerd als een trein op het spoor. Er kan geen normale rijweg ingesteld worden over de storing, want het systeem denkt dat er al een trein op het spoor staat. In de meeste gevallen kun je dit overrulen door een sein met ‘geel knipper’ te bedienen. Een machinist mag dit sein met maximaal 40 km/h passeren en moet op elk moment voor gevaar kunnen stoppen.
Het is niet in alle situaties mogelijk om een sein met geel knipper te bedienen. Het sein blijft op rood staan. Er blijft nog maar een mogelijkheid over. De trein ‘door rood te praten’. De machinist mag het sein passeren, ondanks dat deze op rood staat.
Alle gevaren uitsluiten
Nu draait het extra om pure veiligheid. We omzeilen het systeem om een trein van A naar B te brengen. Daarmee dus ook de veiligheidscontroles van het systeem. We moeten alle gevaren uitsluiten. Liggen alle wissels in de juiste stand? Zijn ze vastgelegd, zodat ze niet plotseling ‘omlopen’ naar de andere zijde? Is een tegengestelde treinbeweging uitgesloten? Dit zijn slechts een aantal vragen op onze checklist.
De ongeschreven regel
Pas als we met zekerheid kunnen zeggen dat alles 100% veilig is, bellen we de machinist op om een aanwijzing af te geven. Maar eigenlijk is het een ongeschreven wet om ook een collega te laten controleren of alles veilig is, voordat we de machinist bellen.
Met een ‘aanwijzing stoptonend sein’ (STS) mag de machinist het sein passeren met 10 km/h. Ook de machinist controleert of de sporen er goed uit zien. Je kunt dus zeggen dat veiligheid altijd op nummer 1, 2 en 3 staat.

Instagram

De treindienstleider

Via mijn Treindienstleider Instagram pagina kun je mij volgen in mijn werk. Zowel actuele situaties als interessante werkzaamheden komen aan bod. Wacht dus niet langer en volg mij ook via mijn zakelijke Instagram account.